Om Kreftforeningens Vitensenter

Kreftforeningens Vitensenter i Oslo sentrum er en helt ny arena for opplevelser, forskningsformidling og spennende arrangementer.

Opplevelsessenteret forklarer hvordan kroppens 35 milliarder celler jobber døgnet rundt for at kroppen din skal fungere – med deres skjønnhet og kompleksitet, mutasjoner og feil. Aktiviteter, omvisninger og utstillinger øker forståelsen for kreft og gir innsikt i historisk og fremtidig utvikling av diagnostikk og behandling. Visste du at dinosaurer hadde kreft?

Samtidig viser interaktive installasjoner deg kroppens mysterier, hvordan vi kan redusere risikoen for kreft og hvordan kreft behandles. Hva er fakta, hva er myter og hvordan kan teknologien hjelpe oss nå og i fremtiden? Blant annet forklarer IBMs superdatamaskin Watson kunstig intelligens og big data, og hvorfor det er helt sentralt i kreftsammenheng. Prøv deg også som kirurg i en kikkhullsoperasjon.

Vi tror på at spredning av kunnskap stopper spredning av kreft. Med Kreftforeningens Vitensenter vil vi skape enda større engasjement rundt forskning og innovativ teknologi i kampen mot kreft.

Vitensenteret er for alle – Velkommen til oss i Kongens gate 6!

Åpningstider

Nå er Kreftforeningens Vitensenter sommeråpent!
26. juni – 20. august

Tirsdag – søndag kl: 11.00 – 16.00

Ta gjerne kontakt med oss på post@kreftforeningen.no eller 21 49 49 21.

Adresse: Kongens gate 6 (inngang på hjørnet i krysset Kongens gate og Rådhusgata)

Foto: Oslo Innovation Week

Vil du være frivillig?

Er du typen som tenker at kunstig intelligens ikke kun er en fjern fremtidsvisjon, men våger å ta det i bruk allerede i dag? Er du systematisk, driftig, positiv og klar for å bruke omtrent tre timer i måneden på å løfte kreftsaken som en av våre samfunns største helseutfordringer? Da er vi på utkikk etter deg!

I Kreftforeningens Vitensenter vil det i helgene være mange engasjerte frivillige. Deres hovedoppgave er å spre kunnskap om kreft, helse og teknologi, samt skape et godt miljø for besøkende.

Er du interessert så send oss en e-post.

post@kreftforeningen.no

Arrangementslokaler

Kreftforeningens Vitensenter skal også være en attraktiv og inspirerende møteplass for helserelaterte forskning-, teknologi- og innovasjonsmiljøer i Norge. Her kan organisasjoner, forskere, myndigheter, teknologibedrifter og helseinstitusjoner møtes til konferanser, seminarer, frokostmøter, åpne og lukkede, små og store arrangementer.

Vi tilbyr 600 kvadrameter over to plan i inspirerende omgivelser. Les mer om leie av senteret til arrangementer.

Foto: Oslo Innovation Week