ARRANGEMENTER

DNA-sekvensering av kreftceller

Onsdag 13. juni kl 08:30-09:30
Samarbeid mellom Bioteknologirådet, Kreftforeningen og OCC

Tradisjonell kreftbehandling tar ofte utgangspunkt i hvor i kroppen en svulst er og hvor langt den har utviklet seg. I dag vet vi at dette er en forenkling.

Kreft skyldes mutasjoner i flere gener og genanalyse kan gi kunnskap om den enkelte svulsten. Denne kunnskapen kan brukes til å skreddersy behandlingen. Ved hjelp av DNA-sekvensering er det nå mulig å analysere mange gener samtidig, og gi bedre grunnlag for å finne en mer målrettet medisin.

Norske forskere har nylig klart å analysere genene i kreftcellene til 26 kreftpasienter med spredning hvor det ikke fantes behandling. Flere av pasientene fikk en medisin som virket.

Dette gjennombruddet gir et eksempel på potensialet i det som kalles persontilpasset medisin. Metoden kan redde liv. Samtidig er overgangen til ny teknologi også utfordrende. I dag er det ikke standard diagnostikk og behandling å analysere mange gener i svulster hos norske kreftpasienter. Den norske forskningen setter på spissen spørsmålet om helsevesenet er modent for et «teknologiskifte».

Noen store sykehus i utlandet har tatt i bruk teknologien, og Gunhild Mælandsmo og Kjersti Flatmark leder et forskningsprosjekt som kan sette ny standard for behandling av norske kreftpasienter.

Gunhild M. Mælandmo og Kjersti Flatmark er forskere og gruppeledere ved Institutt for kreftforskning, Oslo Universitetssykehus. De representerer prosjektledelsen i prosjektet MetAction (Actionable Targets in Cancer Metastasis).
Episode 50: Live innspilling av podkasten Radium om kliniske studier

Onsdag 27. juni kl 15:00-17:00
Gratis
I løpet av halvannet år har Jonas Einarsson, CEO i RADFORSK og Elisabeth Kirkeng Andersen, kommunikasjonsansvarlig i RADFORSK, poddet hele 50 ganger om kreft, kreftforskning og utvikling av kreftbehandling blant porteføljebedriftene til RADFORSK. Hver episode blir lyttet til av mellom 800 og 3000 lyttere.

Episode 50 må derfor feires. Vi går live i Kreftforeningens Vitensenter og får med oss en rekke gjester til å snakke om kliniske studier: Hva er det, hvorfor er de så viktige, hvorfor er det viktig å gjøre kliniske studier i Norge – og hvordan skal vi få kliniske studier til Norge.

Kom og bli med på feiringen!

Vi starter kl 15:00 og er ferdig kl 17:00, dørene åpner 14:30.

Fullstendig program kommer.
Drop-in
Workshop: Perling av Fuck Cancer armbånd

Lørdag 14. juli kl 12:00-15:00
Gratis
Da er det klart for ny workshop i Oslo! Vi trenger hjelp til å perle de hvite limited-edition armbåndene. Så håper du trosser solvarmen og kommer inn å perler med oss. Ta gjerne med en venn!

Når: Lørdag 14. juli kl 1200-1500.
Hvor: Kreftforeningens Vitensenter (på hjørnet av Kreftforeningen i Kongenes gate 6)

Fuck Cancer er et samarbeid mellom Ung Kreft og Kreftforeningen.

Vel møtt!

HELGEAKTIVITETER